Trening

SIMPLE.DANCER trenuje

Witajcie! Wracam do Was z cyklem, w którym przedstawiam podstawowe ćwiczenia wykonywane podczas lekcji tańca klasycznego. Ostatnio wspominałam o Carlo Blasis’ie, który opracował lekcję tańca znaną nam do dzisiaj. Jej szczególną charakterystyką jest podział na trzy etapy. To ćwiczenia przy drążku, na środku sali, skoki (allegro) a obecnie także ćwiczenia na palcach dla dziewcząt (pointy). Ponadto Blasis wyróżnia podział na osobne ćwiczenia dla wzmocnienia nóg, dla pracy nad tułowiem oraz nad prawidłową pracą rąk. W ramach wypracowania siły nóg wprowadził ćwiczenia przy drążku, następnie przenoszone na środek sali i zakończone najbardziej zaawansowaną formą, czyli allegro (skoki). Praca tułowia to odpowiednie pozy oraz eppaulement (położenie ciała względem widza), natomiast dla kształtowania pracy rąk, Blasis wprowadził port de bras. W 1820 roku wydał dzieło, które było podsumowaniem jego pracy w sferze pedagogiki tańca: Traktat. Elementarna, teoretyczna i praktyczna sztuka tańca.

W najmłodszych klasach poznajemy podstawowe ćwiczenia, a w miarę postępowania nauki ich trudność wzrasta. Pierwszym i jednym z ważniejszych ćwiczeń jest demi plié  oraz grand plié (plié dosłownie oznacza przysiad). Prawidłowe wykonywanie demi plié jest niezbędne podczas skoków. Każdy bowiem skok zaczynamy i kończymy w plié. Jest to ogromnie ważne, przede wszystkim ze względu na zdrowie naszych stawów skokowych i achillesów 🙂 

Hi everyone! I’m back with the posts about ballet basic exercices. Recently, I mentioned Carlo Blasis as a person who classified ballet exercices into three groups. Leg exercices (at the barre and in the centre right after and allegro as the hardest level), upper body exercices (eppaulement and particular poses) and port de bras – arms’s exercices. Carlo Blasis is one of the creators of Italian school of classical ballet. In Poland, in ballet schools we get to know basic exercices and as we grow and learn more, we start practicing their more complicated versions. One of the most important and basic exercices are demi and grand plie. It’s crucial for jumps escpecially to work on your plie properly. It’s because each jump starts and finishes in plie. If you focus on putting your heels on the floor each time you lend after the jump, your jumps will get higher and it will become easier to jump in general.

Demi plié oraz grand plié wykonujemy w czterech podstawowych pozycjach. 
O ich zaprezentowanie poprosiłam Alex 🙂
Demi plié po lewej stronie zdjęcie, natomiast grand plié po prawej.

Demi plie and grand plie we use in four elementary positions. 
To present them for you I aksed Alex 🙂
Demi plie on the left, and grand plie on the right.

Należy pamiętać, aby przy wykonywaniu tych ćwiczeń nie pochylać korpusu w przód, a w momencie pracy ręki utrzymywać ramiona w równoległej pozycji (ramię pracujące nie powinno zamykać się do przodu!). Schodzimy w dół równomiernie rozkładając ciężar ciała na obie nogi, równocześnie je wykręcając. Demi i grand plié to pierwsze ćwiczenie wykonywane przy drążku. Nierozerwalnie jest ono połączone z port de bras (pracą rąk i korpusu). Istnieje kilka wariantów port de bras, im starsza klasa tym trudniejsza zadawana jest praca korpusu oraz rąk. 

You have to remember not to lean forward while doing plie. Take notice, that the shoulder of your working arm should not move as well. You go down right in between your legs, maintaning the turn-out. While doing this exercice we use our arms inextricably with particular port de bras

Sprostowanie: szeroko pojęte port de bras, czyli praca rąk, związana jest z odpowiednią pracą korpusu. Widocznie zauważalne jest to np. w III port de bras, kiedy wraz z prowadzeniem ręki pochylamy korpus w przód, aby następnie wraz z przeprowadzaną do góry ręką, unieść korpus do pozycji pionowej, a następnie przegiąć się w tył. W zakończeniu powracamy do pozycji wyjściowej.  

III port de bras


POZY W BALECIE KLASYCZNYM

Wyróżniamy dwa podstawowe typy póz, które codziennie stosujemy podczas lekcji:
croisé oraz effacé:
croisé: poza zamknięta względem widza
effacé: poza otwarta względem widza
Dodatkowo, stosujemy zarówno małe, jak i duże pozy- nazwę warunkuje położenie ręki- 
w I albo w III pozycji. Oczywiście, pozy wykonujemy par terre (na ziemi) bądź z nogą uniesioną na 90 stopni. 

We distinguish few basic types of poses in classical ballet. It’s croisé and effacé. Croisé means crossed facing the public, and effacé means opened to the audience. 

Poza croisé w przód
Croisé front

Poza effacé w przód
Effacé front

Poza croisé w tył
Croisé back

Poza effacé w tył
Effacé back

Poza ecarté w przód (po lewej) oraz w tył (po prawej)
Ecarté front and back
POZA ARABESQUE 
ARABESQUE
Noga w arabesque to inaczej noga w położeniu do tyłu (oczywiście wykręcona). 
Na podłodze, albo na 90 stopni (no i wyżej 😉 )
I tutaj rozróżniamy poszczególne typy wykonania, a klasyfikacja zależy od 
ustawienia korpusu oraz rąk.

Arabesque, leg extended backwards, par terre or en l’air. There is also several types of arabesques in classical ballet. We classify them regarding the placement of the upper body and arms.
I arabesque

II arabesque

III arabesque

IV arabesque

Carlo Blasis wprowadził zróżnicowanie w pracy nad nogami, korpusem oraz rękami. W tym poście przedstawiłam Wam pozy, które stosujemy obecnie w polskich szkołach baletowych, wg szkoły rosyjskiej, opracowanej przez Agryppinę Waganową. Niemniej, Carlos Blasis podróżując po Europie w pierwszej połowie XIX wieku, rozprzestrzenia swoje metody nauczania i dzięki temu docierają one także do Rosji. Jednym z historycznych korzeni szkoły rosyjskiej są podstawy zaczerpnięte z metod stosowanych przez Włochów.

In this post I presented basics that we use in polish ballet schools based on Agryppina Waganowa’s method of teaching classical ballet. The Russian ballet school, however, has its roots in Italian school of classical ballet. It’s because in 19th century, Carlo Blasis was travelling around Europe spreading his expierence in teaching professional dancers. His words got to Russia as well.

Liczba wariantów użycia rąk jest oczywiście znacznie większa, ja zaprezentowałam Wam bazę, którą każdy tancerz powinien znać i obudzony w środku nocy hasłem TRZECI ARABESQUE
wstanie i wykona go poprawnie 🙂 
The variety of arms placement in ballet is countless probably. But this is the basic that each dancer waken up in the middle of the night with the command THIRD ARABESQUE,
should know how to do 🙂
Photos Alex

W przyszłym tygodniu rozpoczynamy maraton Snu Nocy Letniej Johna Neumeiera, 
a już jutro biorę udział wraz z kilkoma koleżankami z zespołu w 
operze Mariusza Trelińskiego, Orfeusz i Eurydyka
Tymczasem, życzę Wam udanego weekendu!

Next week, we’re starting our  A Midsummer Night’s Dream by John Neumeier marathon! 
And tomorrow, me along with my friends from the company are participating in
 Mariusz Treliński’s opera, Orfeo ed Euridice
Have a nice weekend everyone!

SIMPLE.DANCER

5 komentarzy

  • Atena

    Bardzo przydatny post!!! Chodzę na zajęcia baletowe dla dorosłych do studia na Moliera (zaj. z Panią Marią Zajdler) i poznałysmy już ćwiczenia, które opisujesz w dzisiejszym poście. Ostatnio dawno nie byłam na zajęciach bo pracowałam ;/ więc zdjęcia bardzo pomoga mi w przypomnieniu sobie pozycji i cwiczeń do zajęć 🙂 Jesteś moją idolką ;DDD 3mam kciuki i życzę powodzenia i dalszego rozwoju w karierze i spełnianiu się w tym co robisz bo to najważniejsze!!! A i zdrowie 😉 pozdrawiam z Ochoty ;);*

  • Kamila

    jakie piękne plie…
    patrząc na te zdjęcia, uświadomiłam sobie jak wiele pracy przede mną, żeby być chociaż w 1% być na takim poziomie
    no ale w końcu całe życie przede mną 🙂

    powtórzę kolejny raz i do znudzenia, bardzo lubię tu zaglądać, dziękuję za kolejny ciekawy wpis 🙂

    i zdrowia naturalnie, dużo zdrowia życzę

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *