Lifestyle i moda

SIMPLE.DANCER w podróży

Cytadela w Budvie, Czarnogóra
Chorwacja jest piękna. Słyszałam to zdanie chyba każdych wakacji od wielu moich znajomych, ale sama nigdy nie marzyłam, aby ją odwiedzić. Na szczęście M zadecydował, że w naszą podróż poślubną polecimy właśnie do perły Adriatyku.

Koledzy z pracy mi mówili, że im dalej na południe, tym krajobrazy są piękniejsze. To, oraz usytuowanie Dubrownika, który koniecznie chcieliśmy zwiedzić, zadecydowało o naszej destynacji. Dzięki tej lokalizacji mieliśmy o przysłowiowy rzut beretem zarówno do Czarnogóry, jak i Bośni i Hercegowiny. Oba te kraje udało nam się odwiedzić. Historia krajów byłej Jugosławii jest chyba tak samo skomplikowana jak sytuacja polityczna w naszym kraju. A przekonaliśmy się o tym na własnej skórze, gdy podczas naszego powrotu z Mostaru (Bośnia i Hercegowina) okazało się, że wszystkie granice w kraju są zamknięte z powodu strajku byłych wojskowych biorących udział w historycznych walkach na początku lat 90tych. Przez kilka godzin turyści nie mieli możliwości swobodnego przemieszczania się między sąsiadującymi z Bośnią krajami.

W Czarnogórze zobaczyliśmy Kotor oraz Budvę, po drodze zatrzymując się w małej wiosce położonej wzdłuż linii brzegowej. Krystalicznie czysta woda kusi swoją przejrzystością.
Kotor to miasto portowe nad Zatoką Kotorską. Jego punktem centralnym jest Stare Miasto, które podobnie jak Dubrownik, otoczone jest wysokimi murami obronnymi oraz  trzema masywami górskimi. Starówka jest zdecydowanie mniejsza niż ta w Dubrowniku, a jej punktem centralnym jest katedra św. Tryfona. Kotor jest jednym z najlepiej zachowanych średniowiecznych miast w południowo-wschodniej Europie. Jego charakterystyczną, średniowieczną urbanistykę stanowią wąskie kręte uliczki i nieregularne place, prawosławne i katolickie świątynie i budynki w stylach romańskim, gotyckim, renesansowym i barokowym.
Czarnogóra
Budva to najpopularniejszy kurort wypoczynkowy nad morzem Adriatyckim w Czarnogórze. Faktycznie było to widać szczególnie na plażach. Brakowało tylko parawanów, a poczułabym się jak nad Bałtykiem. Podobnie jak w Kotorze, głównym punktem wycieczkowym jest otoczone murami Stare Miasto. Wewnątrz Starówki znajduje się największa świątynia miasta, katedra św. Jana Chrzciciela.  Na murach miasta znajduje się cytadela, z której można obejrzeć panoramę miasta oraz pobliskie wyspy Riwiery Budvańskiej. W środku znajduje się muzeum oraz galeria starych fotografii Budvy.
Budva, Czarnogóra
Wodospady Kravica powstały na wskutek akumulacji trawertynu. To grupa wodospadów położona wzdłuż rzeki Trebižat w Bośni i Hercegowinie. Woda jest tam krystalicznie czysta a dostęp do niej jest otwarty dla chętnych pływaków. Ze względu na aktywne uczestnictwo człowieka w życiu tego wspaniałego miejsca, pływanie od przyszłego roku zostanie zabronione. Załapaliśmy się ostatnim rzutem na taśmę 🙂

Wodospady Kravica , Bośnia i Hercegowina

I piękny Dubrownik <3
Wejście do Stari Gradu (Starego Miasta) jest darmowe. Natomiast kolejne atrakcje, którymi kusi to miejsce w większości są odpłatne. Ale uwierzcie mi, że zdecydowanie warto odwiedzić większość z tych miejsc (wstęp do katedry jest bezpłatny natomiast wejście na Mury kosztuje 130 Kn, czyli ok. 70 zł od osoby). Dubrownik i jego najbliższe sąsiedztwo w przeszłości, przez kilkaset lat, było niezależnym państwem. W Dubrowniku, rzekomo, wymyślono handel na szeroką skalę, m.in. między z Wenecją, która miała ogromne wpływy na to miasto. Charakterystyczne kamienne budynki, z pomarańczową dachówką i zielonymi okiennicami to typowa wenecka architektura. Stari Grad w Dubrowniku został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.
Dawna apteka usytuowana w klasztorze Dominikanów; znajduje się tuż przy głównej bramie do Starego Miasta, zwanej Ploče

Stary port

Fontanna Onofria
Najładniejszy pogląd na Stare Miasto rozpościera się z Murów Obronnych miasta, tzw. City Walls; ich długość to ponad dwa kilometry.

Brama Pile, usytuowana przy Starym Porcie
Z moim mężem oboje uwielbiamy morze. To dlatego już we wtorek wybieramy się do naszego rodzimego Trójmiasta! To ostatni punkt naszych tegorocznych wakacji. Na pewno wybierzemy się także na Hel, do Jastarni i naszej ulubionej tamtejszej restauracji 'U Bąbli’. A w Gdańsku lub Sopocie jakie polecacie ciekawe miejsca? Macie swoje ulubione punkty wypadowe w okolicach Trójmiasta? Dajcie znać 🙂