Praca w teatrze

Już wkrótce premiera!

Za niecałe trzy tygodnie, 15 listopada, odbędzie się premiera wieczoru baletowego poświęconego tematyce wojennej, 1914. Tytuł wskazuje na obchody setnej rocznicy wybuchu I Wojny Światowej. W wieczorze zaprezentowane zostaną trzy dzieła, w tym jedno, które w historii tańca zapisało się jako wzór niemieckiego Ausdrucktanz- Zielony Stół w choreografii Kurta Joossa, wybitnego przedstawiciela nurtu tańca wyrazistego (ekspresjonistycznego). To jego uczennicą była słynna Pina Bausch. Zielony stół ilustruje muzyka autorstwa Fritza Cohena. Obok dzieła Joossa w wieczorze zostanie pokazana Msza Polowa Jiříego Kyliána do muzyki Bohuslava Martinu oraz Nevermore…? w choreografii Roberta Bondary. To kolejne dzieło młodego polskiego choreografa dla zespołu Polskiego Baletu Narodowego, ale po raz pierwszy tworzy spektakl na dużą scenę (do tej pory Bondara prezentował swoje choreografie w Warsztacie Choreograficznym Kreacje, stworzył również Personę wystawianą również na małej scenie). Bondara to jeden z najbardziej obiecujących młodych choreografów w Polsce, ogromnie się cieszę, że mogę z nim pracować! Nevermore…? tworzy do muzyki trzech autorów: Prasquala, Pawła Szymańskiego oraz Steve’a Reicha. 
Biorę również udział w próbach do Zielonego Stołu. To bardzo interesujące doświadczenie, zważywszy na fakt, że zasadą tańca wyrazistego było odrzucenie wszelkich reguł estetyki tańca klasycznego. Nie zmienia to faktu, że w choreografii odnajdujemy reminiscencje póz baletowych, niemniej nie są one kluczowe dla całości ruchu. Charakterystyczna jest pierwsza scena ukazująca zielony stół konferencyjny, przy którym politycy debatują nad losem świata… zieleń symbolizuje neutralność- to przy tym stole zawierane są wszelkie pakty pokojowe czy zbrojeniowe, ale walka dzieje się z dala od tego wymownego gruntu… Prapremiera dzieła Kurta Joossa odbyła się w Paryżu w 1932 roku.
Nad przekazaniem spektaklu pieczę sprawują Jeannette Vondersaar oraz Claudio Schellino. Jeanette Vondersaar była solistką zespołu Harkness Youth Dancers, następnie Harkness Ballet oraz Baletu Opery w Zurichu. W roku 1976 związała się z Holenderskim Baletem Narodowym (Het Nationale Ballet) i pozostawała tam I solistką przez 21 lat. Współpracowała z wybitnymi choreografami XX wieku, m.in. Rudim van Dantzingiem, Toerem van Schaykiem (Polski Balet Narodowy wystawia jego wersję Dziadka do orzechów) oraz Hansem van Manenem. Obecnie jest niezależnym pedagogiem tańca, odpowiedzialna jest także za realizację baletów Kurta Joossa, m.in. Zielonego Stołu. Z Het występuje do tej pory w rolach charakterystycznych. Claudio Schellino tańczył w zespołach Teatro Nuovo, Danza Prospettiva, Nuovo Balletto di Roma, Balletto Teatro di Torino oraz Teatro alla Scala w Mediolanie. Ukończył kurs baletmistrzostwa  w Teatro alla Scala i na przestrzeni lat współpracował z wieloma zespołami baletowymi zarówno jako pedagog, jak i realizator baletów różnych choreografów.
Nad Mszą polową, która jest baletem stworzonym na 12 mężczyzn, pracuje z naszymi tancerzami Yvan Dubreuil. Yvan ukończył z wyróżnieniem Conservatoir National Superieur de Musique et de Danse w Paryżu. Związał się z zespołem Nederlands Dans Theater 2, a nastepnie Nederlands Dans Theater. Tańczył w choreografiach takich twórców, jak Jiří Kylián, Ohad Naharin, William Forsythe, Mats Ek, Hans van Manen, Nacho Duato i innych. Obecnie współpracuje jako baletmistrz z wieloma zespołami baletowymi realizując z nimi m.in. balety Jiříego Kyliána.
A próby nad Nevermore…? ? Oczywiście z Robertem, koryfejem Polskiego Baletu Narodowego 🙂 Robert w ciągu kilku ostatnich lat współpracował z zespołami baletowymi w Polsce (Bydgoszcz, Zniewolony Umysł; Wrocław, Ognisty Ptak, Cudowny Mandaryn; Warszawa, Persona) oraz z zespołem Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie (Čiurlionis).

W związku z tematyką wieczoru baletowego 1914 postanowiłam odświeżyć swoją wiedzę dotyczącą historii powszechnej XX wieku i sięgnęłam po rekomendowany przez Roberta Bondarę Wywiad z historią autorstwa włoskiej dziennikarki i korespondentki wojennej, Oriany Fallaci. Dziwnym zbiegiem okoliczności w tym samym czasie trafiła do polskich księgarń biografia Fallaci pióra Włoszki Cristiny De Stefano (Oriana Fallaci. Portret kobiety). Będzie to chyba moja kolejna pozycja do przeczytania, ponieważ czytając wywiady Fallaci poznajemy nie tylko konflikty zbrojne od strony władzy i dyktatorów, ale również bardzo intrygujący charakter samej włoskiej dziennikarki.

Not even three weeks have left before the upcoming premiere of ballet evening called 1914. The title suggest the anniversairy of the beginning of World War I. In this evening we will present three ballet pieces. One is the masterpiece of German Ausdrucktanz. It’s Kurt Jooss’s The Green Table with Fritz Cohen music. Kurt Jooss is one of the pioneer of German expressive dance. His famous student was Pina Bausch. Along with The Green Table the audience will see Jiří Kylián’s Field Mass with the music of Czech composer, Bohuslav Martinu. Nevermore…? is a new work from Robert Bondara, Polish choreographer who still works with the Polish National ballet company as a coryphee. It’s his next piece he creates for Polish National Ballet. He uses the music from three composers: Prasqual, Paweł Szymański and Steve Reich. Robert is one of the most promising Polish young choreographers, I’m so happy I can work with him!

According to the topic of 1914 ballet triptych, I decided to refresh my knowledge about the 20th century world history. In order to do that, I’ve started reading Interview with history by Italian journalist and political viewer, Oriana Fallaci, reccomended to us by Robert Bondara. Coincidentally, there appeared Fallaci’s biography in Polish bookstores at the same time. I think that will be my next book to read. Mostly because reading Interview with history not only gets reader to know several armed conflict from the view of authorities and politicians, but also because a reader can notice in between lines Fallaci’s strength and determination in getting what she wanted from her viewers.

Oczywiście, jak przed każdą premierą, poza ciągłymi próbami, stresem, dochodzi jeszcze jeden kobiecy dylemat… Co ja założę na bankiet?? Już planuję zakupy, na które zapewne wybierzemy się z koleżankami przed premierą 😉

And of course, as usual before the premiere, there are not only stress and many rehearsals from the mornig till evening, but also there is a real female dilemma… what should I wear for the banquet?? I’m already planning my shopping with friends 😉

Miłego wieczoru 🙂
Have a good evening 🙂

SIMPLE.DANCER

One Comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *