Festiwal tańca współczesnego pod dyrekcją Aleksandry Dziurosz po raz siódmy pojawi się na kulturalnej mapie Warszawy już 10 grudnia i potrwa trzy dni (10-12 grudnia 2018).

7. edycja Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego – Warsaw Dance Days 2018 dedykowana jest w całości młodym adeptom sztuki tańca: uczniom, studentom i absolwentom szkół baletowych oraz polskich i zagranicznych uczelni związanych z tańcem i choreografią. W tym roku przez trzy festiwalowe dni, po raz pierwszy na dwóch scenach, zaprezentuje się prawie setka artystów młodego pokolenia. Dyrektor Artystyczną Festiwalu jest dr hab. Aleksandra Dziurosz, prof. UMFC.

Zawsze cieszą mnie tak znaczące dla sztuki tańca wydarzenia kulturalne. Niestety w Polsce nie znajdziemy dużo istotnie współczesnych zespołów tańca, prym wiodą tzw. teatry tańca (np. w Poznaniu, Kielcach czy Warszawie właśnie). Dzięki takim inicjatywom jak WDD publiczność ma możliwość skonfrontowania działalności tanecznej różnych krajów Europy, gdzie od zawsze dominują różnorodne nurty w sztuce tańca- zarówno z perspektywy tancerza, jak i widza.

Taniec współczesny, w odróżnieniu od czystej klasyki czy neoklasyki, nie jest ograniczony sztywnymi regułami wykonawstwa z punktu widzenia technicznego. Owszem, mamy kilka pryncypialnych technik tańca współczesnego (Graham, Horton, Limon), ale i one dopuszczają i “zezwalają” na swobodne mieszanie się różnych stylów oraz innych, wszechobecnych bodźców. Spektrum tańca współczesnego jest więc szerokie i praktycznie ograniczone jedynie wyobraźnią twórcy.

I właśnie to szerokie spektrum zapewnią występy młodych adeptów sztuki tańca podczas festiwalu Warsaw Dance Days 2018.

Na scenach Centrum Sztuki Tańca i Ośrodka Teatru Tańca Zawirowania w dniach 10-12 grudnia w Warszawie wystąpi prawie 100 młodych artystów z Austrii, Czech, Francji, Niemiec, Polski i Słowacji.

W pierwszy dzień Festiwalu, 10 grudnia, na scenie widowiskowej Domu Kultury Kadr przy ul. Gintrowskiego 32, w siedzibie Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, widzowie zobaczą spektakle warszawskiego zespołu h.art company oraz Kompanii Tańca Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu. Tego wieczoru swoje choreografie zaprezentują również studenci Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie i artystki Polskiego Baletu Narodowego, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Drugi i trzeci dzień Warsaw Dance Days 2018 odbędzie się w kameralnym Ośrodku Teatru Tańca Zawirowania przy ul. Belwederskiej 20/22. 11 i 12 grudnia wystąpią: Pracownia Tańca Pryzmat z Olsztyna, studenci Konserwatoriów Tanecznych z czeskiej Pragi i słowackiej Bańskiej Bystrzycy, uczniowie i absolwenci Ogólnokształcących Szkół Baletowych z Bytomia, Łodzi, Poznania i Warszawy, Krakowskiej Akademii Tańca L’art de la Danse, Studia Opery Krakowskiej, w tym niezależne już tancerki, a także Teatr Tańca Jazzgot z Warszawy i studenci kierunku Taniec w Kulturze Fizycznej, poznańskiej Akademii Wychowania Fizycznego. Zwieńczeniem drugiego dnia Festiwalu będą choreografie absolwentów łódzkiej Akademii Muzycznej i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Na zakończenie 7. edycji Festiwalu organizatorzy zapraszają na pokaz pracy w procesie (ang. work in progress) spektaklu „Wonderful World” polsko-francusko-niemiecko-austriackiego kolektywu artystycznego Collective B i rozmowę z artystami.

Pełny program festiwalu znajdziecie na stronie: https://www.facebook.com/events/473164673173746/

Artystki Polskiego Baletu Narodowego, Teatr Wielki – Opera Narodowa
„Mów don’t move”
chor. Joanna Drabik
wyk. Joanna Drabik, Anna Hop
Muzyka: Nicolas Jaar „Keep Me There”, Nicolas Jaar „Russian Dolls”, Ugress „Undead Funeral March”, Nina Simone „I wish I Knew”

Słowo bez grawitacji. Istnienie bez względu. Okoliczność bez wyjścia. Taniec bez reszty. Położenie bez sensu. Ruch bez przesady. Tekst bez ogródek. Przestrzeń bez przerwy. Mowa bez nawiasów. Krok bez powrotu. Gadka bez kitu.
Mów don’t move.

Pracownia Tańca Pryzmat
„Over Ground”
chor. Katarzyna Grabińska
wyk. Katarzyna Rutkowska, Marta Jakimicha, Paulina Spiel, Monika Parafiniuk, Łukasz Szleszyński

Choreografia Over Ground stanowiła bazę wyjściową do powstania nowego projektu odnoszącego się do tematyki śmierci i umierania. W wyniku otwartego, kilkuetapowego międzynarodowego konkursu “Of Death and Dying”, Katarzyna Grabińska wraz z zespołem Pracownia Tańca Pryzmat Fundacji Tańca i Sztuki ARToffNIA otrzymała zaproszenie na rezydencję artystyczną w Tenuta Dello Scompiglio w Vorno, w Toskanii, we Włoszech. Projekt skierowany jest do artystów z różnych dziedzin sztuki (wizualnej, teatralnej, muzycznej). Koncentruje się na indywidualności w odniesieniu do śmierci, a dokładniej, do jej trzech wymiarów: wymiaru społeczno-politycznego (eutanazja, aborcja, samobójstwo, kara śmierci lub przypadkowa śmierć w wyniku konfliktów lub klęsk żywiołowych), wymiaru ideologicznego (ateizm, agnostycyzm i religijne, ezoteryczne i mistyczne przekonania o możliwości życia po śmierć) i wymiaru związanego z różnymi rytuałami pogrzebowymi i procesem żałoby. Celem projektu jest zachęcenie do refleksji nad złożonością i różnorodnością elementów związanych ze śmiercią i umieraniem, poprzez realizacje, które mają skupić się na aspektach związanych z wymienionymi powyżej trzema wymiarami.

Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu
„Red in Tooth and Red in Claw”
chor. Banaszak Maria
wyk. Maria Banaszak, Viviana Zajączkowska

Choreografia Red in Tooth and Red in Claw została zaprezentowana podczas X Konkursu Choreograficznego w Bytomiu oraz w trakcie koncertu dyplomowego w 2018 roku.

Tanečni Konzervatoř w Pradze (Czechy)
„Strange fruit”
chor. i wyk. Filip Martinský

Zakazane pokusy naszego życia. Możesz wybrać z pośród dziwnych owoców, smaków, uczuć i pasji. Próbujesz, smakujesz, intrygujesz się, ale po tym – jak już się uzależnisz – tracisz kontrolę nad swoim ciałem. Chcesz uciec z powrotem do rzeczywistości, ale czy to nadal możliwe?

h.art company
„Ravnfjær”
chor. Artur Grabarczyk
wyk. Agata Baran, Wiktor Bębacz, Agata Biela, Agnieszka Brzezińska, Stanisław Bulder, Sylwia Czubińska, Patrycja Kubiak, Dominika Lewandowska, Beata Miernik, Iza Prokopek, Przemysław Jarema Stokowiec, Konrad Zagajewski

Ravnfjær (czyt. :ravmfjer) to spektakl oparty na mitologii nordyckiej oraz na zwyczajach i rytuałach ludności normańskiej. Jest to swoisty collage, który w abstrakcyjny sposób zabiera w podróż po sagach i mitach. Tytuł spektaklu, przekładając z języka norweskiego, oznacza „krucze pióra” co wpasowuje się metaforycznie w strukturę spektaklu, ukazując mnogość i wielowarstwowość poruszanego tematu. Sam kruk jest symbolem śmierci, wojny ale i mądrości.

 

Warsaw Dance Days 2018 – 7. Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego
10.12.2018 godz. 19:00
Czas trwania: ok.2h30min (w tym 1 przerwa)
Centrum Sztuki Tańca, Dom Kultury Kadr, ul. Gintrowskiego 32
WSTĘP 10 zł, bilety do nabycia online lub DK Kadr

11-12.12.2018 godz. 19:00
Czas trwania: ok.1h45min (w tym 1 przerwa)
Ośrodek Teatru Tańca Zawirowania, ul. Belwederska 20/22
BEZPŁATNY WSTĘP, rezerwacja miejsc online: warsawdancedays@gmail.com

 

MIŁEGO DNIA!
SIMPLE.DANCER

Napisz komentarz