Historia tańca

TANIEC NA PAPIERZE/DANCE IN WORDS

Jednym z aspektów mojego zamiłowania do teoretycznej strony tańca jest pisanie o nim. Największe wodze fantazji mogę puścić pisząc analizę dzieła choreograficznego, szczególnie, że patrząc na nie oczami tancerza można zauważyć i uchwycić ciekawe niuanse 🙂

Na Facebooku informowałam Was jakiś czas temu, że wybieram się na konferencję Polskiego Forum Choreologicznego. To stowarzyszenie założone zostało przez polskiego choreologa i antropologa, profesora Roderyka Lange. Jego członkiem jestem od momentu powstania, czyli od 2008 roku. Co roku konferencje odbywają się w innym mieście, w zeszłą niedzielę byłam w Rzeszowie 🙂

Grupa teoretyków tańca, choreologów i historyków spotyka się na organizowanej przez Zarząd konferencji i dzieli się swoimi badaniami na temat sztuki tańca. Stowarzyszenie zrzesza ludzi, którzy pracują nad najróżniejszymi stylami tańca, zajmują się jego antropologią, badają również odległe kultury taneczne i przybliżają je słuchaczom. Wybrane referaty przedstawiane podczas konferencji, w skompilowanych wersjach, trafiają na łamy periodyku Studia Choreologica. Miałam zaszczyt dwukrotnie występować podczas konferencji i prezentować referaty, które następnie zostały opublikowane w Studia Choreologica vol. XII oraz XV. To moje największe osiągnięcie w dziedzinie publicystycznej 🙂
W tym roku wysłuchałam wielu inspirujących wykładów. Ich tematyka oscylowała pomiędzy folklorem, etnografią oraz tańcem współczesnym. Najbardziej zainteresował mnie ten, który przywołał metodę motion capture jako możliwy substytut dla kinetografii… wykład wywołał burzliwą dyskusję! Ponadto, odebrałam najnowszą edycję Studia Choreologica zawierającą mój tekst! 🙂

Periodyk Studia Choreologica do nabycia na stronie
 Polskiego Forum Choreologicznego http://www.pfch.choreologia.org/ 

One of the reason I’m interested in dance theory is the fact that I love writing about dance. Writing analysis is the most creative experience because I can let myself follow my imagination about the performance.
Since few years, I have been a member of Polish Choreological Forum. Each year, quite a big group of dance theoreticians, historicians or choreographers gather together to discuss their own studies on particular dance subjects. Afterwards, lectures are collected and published in periodical Studia Chorelogica. I had this honour and presented my lectures on the conference twice. This year’s conference was held on in Polish city Rzeszów. I listened to many inspirational lectures. Those were about folklore dance, etnography and contemporary dance. I found the one about motion capture metod the most interesting. Moreover, I was handed in the newest volume of Studia Choreologica that contains my text! 🙂


W tym roku został opublikowany mój tekst dotyczący rozwoju techniki i twórczości amerykańskiej artystki, Marthy Graham. Podwaliną dla mojego referatu była moja praca magisterska, a fascynacja Marthą i jej techniką zaniosła mnie aż do Nowego Jorku, gdzie miałam możliwość uczestniczenia w kursie modern dance Marthy Graham w jej legendarnej szkole.

This year’s edition of Studia Choreologica includes my text about Martha Graham and her modern dance technique. A fascination with Martha and her dancing brought me even to New York where I was a participant of Martha Graham Summer Intensive programme in her school last year.

Siedziba Martha Graham Center of Contemporary Dance przy East 63rd Street
(główna siedziba szkoły mieści się przy 55 Bethune Street)

PS. Uwielbiam Nowy Jork! To miasto, do którego mogłabym wracać, wracać i wracać… podczas jednej wizyty nie omieszkałam zajrzeć do siedziby American Ballet Theatre oraz New York City Ballet w Lincoln Center. Udało mi się obejrzeć Giselle w wykonaniu ABT. Niezapomniane przeżycie 🙂

PS. I love New York! This is the place I could go back and back again… Once I went there I had to visit the headquarter of American Ballet Theatre and New York City Ballet at Lincoln Center. I had an opportunity to see ABT’s Giselle. Unforgettable experience 🙂

Lincoln Center for the Performing Arts (w tle siedziba ABT)

never sleeping Times Square 🙂
Wracając do tematu.. (rozmarzyłam się xD)
Coming back to subject… (I started dreaming about NYC again xD)

Ponadto, na moim rodzimym gruncie, czyli w Teatrze Wielkim- Operze Narodowej, już od kilku sezonów biorę na siebie odpowiedzialność za redagowanie programów warsztatów choreograficznych Polskiego Baletu Narodowego. Warsztaty choreograficzne, przedsięwzięcie realizowane z pomysłu dyrektora zespołu Krzysztofa Pastora, mają między innymi na celu umożliwienie chętnym artystom naszego baletu prezentacji miniatur choreograficznych na małej scenie Teatru. Niemniej jednak, to również pole do popisu w kwestiach organizacyjnych. W projekt dobrowolnie angażują się tancerze chętni do pracy nad przygotowaniem technicznym całości spektaklu, osoby dokumentujące próby choreografów z tancerzami czy inspicjenci. „Sceniczny” tytuł warsztatów brzmi Kreacje i odpowiednio z sezonu na sezon znane są publiczności jako Kreacje 1, 2, 3… w 2015 roku, w marcu, pokaz Kreacji 7!
Jako, że zawsze czułam nieodpartą potrzebę pisania, oczywiście gdy tylko nadarzyła się okazja, wpisałam się na listę jako „osoba odpowiedzialna za współpracę literacką” 🙂 i tak robię co roku. Oto programy z kilku poprzednich Kreacji (zdjęcia okładek Raphaël Rautureau, projekt graficzny Jarosław Mazurek):

Another activity I am devoted to is editing texts for Polish National Ballet’s choreographic workshops programs. The idea of choreographic workshops was given by the Polish National Ballet director, Krzysztof Pastor. The workshops give dancers posibility for creating ballet miniatures that will be presented during ballet evening called Creations. Each season has its own edition of Creations. This season, it will be the 7th edition! Anyone in the company who feels like creating some piece and wants to try to work as a choreographer can participate in the project. But not only is it for choreographers-to-be, but also for dancers who would like to practice their skills in other spheres of creating the performance such as organization, managing or promoting and taking photos for documentation.
As I have always felt like writing, each year, when it’s getting closer to the premiere, I’m taking charge in collecting the ideas of upcoming ballet miniatures from choreographers and put them on paper. So at the moment, I look forward to it. Here you have couple of programs of a couple of past Creations’ editions (covers’ photos Raphaël Rautureau, graphics Jarosław Mazurek):

Jestem również jednym z administratorów otwartej grupy Polskiego Baletu Narodowego na Facebooku, serdecznie zapraszam! I am also one of the editors in Polish National Ballet open group on Facebook. You’re welcome to join us!

MIŁEGO DNIA!
HAVE A NICE DAY!
SIMPLE.DANCER

5 komentarzy

    • Simple Dancer

      Niestety, to nie studia 🙁 … studium analizy i notacji ruchu (kinetografia Labana) organizowane jest jedynie w Poznaniu, w Instytucie Choreologii, także nie mam jak uczestniczyć w zajęciach. Przynależność do Forum umożliwia mi obcowanie z choreologami, niemniej nie jestem studentką tego kierunku 🙂 mam nadzieję, że kiedyś mi się uda uczestniczyć w intensywnym kursie kinetografii organizowanymi przez Instytut Choreologii co roku, w sierpniu.

  • Jamnik

    Hej! Fajny blog! powiedz mi w jaki sposób mogę na tamtej stronie zamówić egzemplarze"Studia Choreologica" bo nie widzę tam możliwości zakupu… Trzeba do nich pisać na maila czy jak?

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *