Trening

SIMPLE.DANCER trenuje

Oj, zdecydowanie za dużo czasu minęło od ostatniego postu z serii SIMPLE.DANCER trenuje! Początkowo kontuzja, następnie intensywny powrót do pracy a z tym wiąże się brak czasu na zorganizowanie odpowiednich warunków do zrobienia zdjęć. Tym razem pomogła mi Ania Mendakiewicz, Daria była zajęta próbami do Don Kichota a Alex leczy doskwierającą jej kontuzję… Dziękuję Aniu 🙂 Dzisiaj przedstawiam Wam kolejne podstawowe ćwiczenie wykonywane podczas lekcji tańca klasycznego. Zapraszam!
It’s been way too long since my last 'SIMPLE.DANCER works out’ post! First, it was becaufe of my injury, then I got back to work and hard really hard performances so I focused on getting back to shape… At the moment I am really busy so preparing a photoshoot is quite hard but I made it with my friend’s, Ania Mendakiewicz, help 🙂 Thank you!
BATTEMENT TENDU
To jedno z pierwszych ćwiczeń przy drążku, które możemy wykonywać w każdym kierunku: do boku, przodu oraz do tyłu (także w pozach), polegające na odwodzeniu i przywodzeniu nogi pracującej w pozycji wykręconej z I lub V pozycji bez odrywania palców od ziemi (w końcowej fazie ćwiczenia noga jest maksymalnie wyprężona od biodra do czubków palców). Noga oporna może pozostać wyprostowana bądź schodzić w plie. Dozwolone są różne kombinacje niemniej naukę zawsze rozpoczynamy twarzą do drążka a pierwszym kierunkiem, który poznajemy jest kierunek do boku. Ma to przede wszystkim znaczenie w najmłodszych klasach szkół baletowych, w których nauka podąża wedle ustalonego, bardzo konkretnego programu. W dalszej fazie nauczania, po poznaniu wszystkich kierunków, stajemy bokiem do drążka a w ostatniej ćwiczenie wykonujemy na środku sali. 
It is one of the most basic exercice in ballet class. We use it to warm up our legs from the bottom of our feet till the hips. We open one leg in particular direction- front, side or back- and pull it back to the certain position, such as I or V. Our standing leg may be either stretched or in plie. There is many posobilities to use battement tendu in during ballet class. 

Nogę do boku odwodzimy po linii prostej! Nie wyciągamy jej z pozycji tzw. 'kołem’. Przy wykonywaniu tendu do boku z V pozycji przechodzimy przez I p. i dalej odwodzimy wykręconą nogę do boku, cały czas pamiętając o pracy pięty w przód (aby noga nie zakręcała się). Noga powinna być w położeniu idealnie do boku- ani trochę do przodu, ani trochę do tyłu.

When we do tendu to the side we have to remember it opens in straight line to the side! From fifth position we shuold mark first positiion and then continue to slide to the direction. The same as we get back. In faster tempo the feeling of that work remains. 

W tył nogę wyciągamy za siebie! Palce nogi pracującej znajdują się naprzeciwko pięty nogi opornej. Należy pamiętać o prawidłowym ustawieniu korpusu i miednicy- ramiona są proste i równoległe względem bioder. Szczególnie należy zwracać uwagę na lewe ramię przy wykonywaniu tendu z prawej nogi- nie może ono 'uciekać’ do przodu!

When we tendu back it must be exactly behind our back! Remember about the torso- it remains equal: shoulders and pelvis are parallel to each other. Watch out your left shoulder when you work with right leg! It must stay straight with the right one, don’t push it to the front.

Jak prawidłowo wykonać battement tendu w przód?
Jak w każdym kierunku, praca stopy odbywa się wedle określonego schematu: po wyjęciu nogi z pozycji wyjściowej (może to być pozycja I bądź V) jak najdłużej 'prasujemy’ stopą po podłodze popychając piętę w przód, a palce odwodząc w tył. Noga niezmiennie jest wykręcona, jej ustawienie w biodrze nie zmienia się. Ostatnie od podłogi 'odklejają się’ palce, niemniej czubkami cały czas lekko dotykamy podłoża – nie należy opierać się na nodze pracującej. Wracając wykonujemy analogiczny schemat: odwodząc palce w tył opieramy je na podłodze, następnie kładziemy stopę i wsuwamy do pozycji wyjściowej. 
How to do battement tendu to the front? 
Pulling the leg out from the fifth position we keep the foot on the floor as long as we can.  through halfpoint and then we start to stretch our arch till the moment we reach our peak 🙂 While doing tendu to the front, reme,mber to push your heel forward as much as you can and pull your toes behind to make nicely looking turned out foot. 

Battement tendu do boku z V pozycji przeprowadzamy przez I pozycję zanim odwiedziemy nogę do boku. W drodze powrotnej przed zamknięciem V poz. analogicznie zaznaczamy I pozycję. Szczególnie ważne jest to na początku nauki, w najmłodszych klasach szkoły baletowej. W szybkim tempie zaznaczanie I p. zaciera się, ale wszystkie zasady pozostają niezmienione. 
Battement tendu to the side from fifth position: as I mentioned before, we should mark first position while sliding leg to the side. Then, the same as to the front, we 'iron’ the floor with our foot and stretcg the arch at the end, through halfpoint. 

Tymczasem w teatrze Polski Balet Narodowy przygotowuje się do maratonu Don Kichota w choreografii Alexeia Fadeyecheva! Ostatnio prawie w ogóle nie wychodzę z Teatru, dlatego już nie mogę się doczekać soboty, kiedy pojadę do Wrocławia na Święta 🙂 ale przedtem, w piątkowy wieczór, mam do zatańczenia jeszcze wspaniałego Mazura w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki w choreografii Emila Wesołowskiego.


In the meantime, Polish National Ballet is preparing to Don Quixote marathon! 


Życzę Wam miłego dnia!
Have a nice day!

SIMPLE.DANCER

3 komentarze

  • Anonimowy

    Mam problem. Otóż za każdym razem jak wiążę troczki ześlizgują mi się po paru echappes. Próbowałam troczków bawełnianych, satynowych, z gumą, różnych metod i zawsze to samo.
    Możesz coś poradzić ?

    • Simple Dancer

      Witaj! A czy wiążesz troczki ściśle wokół kostki, czy wyżej? Troczki powinny obejmować staw skokowy i nie mogą być za długie. I oczywiście muszą być stosunkowo mocno zawiązane ( nie za mocno, aby stopy nie cierpły z powodu braku swobodnego doplywu krwi).

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *