Jak przygotować się do audycji w teatrze??

Ten post przeznaczony jest zarówno dla osób kończących szkoły baletowe i stających przed nowym, dotąd nieznanym wyzwaniem- szukaniem pracy, ale również do rodziców tychże. Wasze wsparcie, podobnie jak podczas nauki w szkole, jest i tutaj bardzo cenne.

Gdzie i CO ja chcę tańczyć??

To jest dla Was najważniejsze pytanie. Każdy teatr na świecie oferuje co innego. Oczywiście najważniejszy jest charakter zespołu i jego repertuar. Niektóre są stricte klasyczne (zawierające w swoim repertuarze jedynie balety klasyczne). W innych obok wielkich baletów divertissement znajdują się przedstawienia neoklasyczne, bardziej współczesne, repertuar jest dość zróżnicowany (podobnie, jak w Polskim Balecie Narodowym).

Musicie sami zadecydować, co dokładnie chcielibyście na co dzień tańczyć i tym się sugerować przy szukaniu odpowiedniego zespołu. Każdy zespół w swoim ogłoszeniu o audycjach podaje swój repertuar (także ten planowany przyszłościowo) oraz dokładne specyfikacje odnośnie poszukiwanych tancerek i tancerzy. Czy są to osoby potrzebne do corps de ballet (tutaj wyjaśnienie tego pojęcia) czy soliści. Wypunktowany jest także preferowany wzrost oraz umiejętności czy doświadczenie (szczególnie ważne, gdy ktoś aplikuje na stanowisko solisty).

Pamiętajcie również, żeby śmiało pisać bezpośrednio do zespołu baletowego, który Was interesuje, a który nie umieścił nigdzie informacji o audycjach, albo te już się odbyły. Istnieje możliwość na umówienie się na audycje indywidualne- wtedy prawdopodobnie zostaniecie zaproszeni do udziału w codziennej lekcji wraz z członkami zespołu.

Kraj. Miasto. Perpsektywy.

Jednym z czynników, który wpływa na decyzję jest kraj w jakim interesujący nas zespół baletowy się znajduje. Uwaga- oznacza to, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że będziecie szukać pracy za granicą, a to z kolei oznacza,  że ogromną wagę należy przykładać do… nauki języków obcych. Nawet w moim zespole na co dzień posługuję się językiem angielskim. Nie tylko dlatego, że mamy u nas sporo obcokrajowców. Też dlatego, że współpracujemy z choreografami z całego świata. Język angielski jest językiem uniwersalnym w takiej komunikacji.

Musisz znać swoje preferencje. Czy lubisz duże miasta, czy raczej te kameralne. Miasta oferujące liczne instytucje kultury (muzea, teatry, galerie) z cyklicznymi wydarzeniami jak festiwale i inne? Czy szybko nawiązujesz kontakty i zależy Tobie na mnogości miejsc, gdzie można udać się z przyjaciółmi po spektaklach? Wszystko to ma znaczenie. I jak czasem się zastanawiam, co przyciąga młodych ludzi do Warszawy to właśnie to wszystko, o czym pisałam wyżej.

W co się ubrać?

Nikogo nie oszukuj. Ubierz się w to, w czym sama czujesz się najlepiej. Niemniej pamiętaj o kilku kluczowych zasadach:

Zakładasz grube ocieplacze? To może być sygnał, ze chcesz coś zasłonić/ukryć. Generalnie warto kierować się zasadą im mniej tym lepiej. Na samodzielną rozgrzewkę ubierz się jak cebula, ale gdy rozpocznie się lekcja stań do drążka w kostiumie (swoim ulubionym) i tuniczce. Pamiętaj o schludnej fryzurze- aby nic Tobie nie przeszkadzało i aby było widać Twoją szyję.

Osobiście uważam, że makijaż jest jak najbardziej na plus- będziesz się wyróżniać a o to właśnie chodzi (no chyba że każda kandydatka pomyśli tak samo- wtedy pomaluj usta na czerwono 😉 to przyciąga wzrok).

Czasem warto robić drążek w pointach. Ale zdecyduj się na to TYLKO I WYŁĄCZNIE jeśli wcześniej już tak ćwiczyłaś. Musisz czuć się pewnie. Niestety prawdopodobnie nie będziesz wiedzieć jaką lekcję zrobi pedagog, co preferuje (np. dużo obrotów i półobrotów przy drążku).

Jak się zachowywać?

Postaraj się dotrzeć na miejsce w miarę wcześnie. Podczas przebierania się bądź przyjacielsko nastawiona- jeśli ktoś zapyta skąd pochodzisz, jak się nazywasz, czy to twoje pierwsze audycje- odpowiadaj pewnie i odwdzięcz się podobną rozmową. To oczywiście Twoi konkurenci, ale oni również są zestresowani, a przyjazne nastawienie “zawsze wraca”. Uśmiech nic nie kosztuje a może zdziałać cuda 🙂

Podczas lekcji pozostań skupiona. NIE ROZGLĄDAJ SIĘ PO SALI i nie porównuj siebie do innych. To strasznie dekoncentruje!! Myślenie kurczę, ona zrobiła to lepiej albo ale ona ma piękne nogi i jest taka rozciągnięta w żaden sposób Tobie nie pomoże. Powinnaś znać swoje mocne strony i gdy nadejdzie odpowiedni moment pokazać je w jak najlepszy sposób.

Ćwiczenia na środku sali– nie bądź tą osobą, która pokornie stanie z tyłu, bo się wstydzi. I pomimo, że z tyłu i tak wszystko widać, bądź gotowa i stań po prostu w pierwszej linii. Do sekwencji obrotów z rogu sali stań w pierwszej grupie. Musisz być przygotowana na ten moment, bo takich chętnych pewnie będzie więcej. Wbrew pozorom wszystko to, co dzieje się pomiędzy ćwiczeniami jest bardzo ważne. poniekąd zdradza Twój charakter. Pod żadnym pozorem nie zaglądaj między ćwiczeniami do telefonu. Dla grona baletmistrzów to sygnał, że pewnie będziesz tak robić podczas prób, a nie jest to na pewno pożądane.

Selekcja

W wielu zespołach już w trakcie trwania lekcji “przesłuchaniowej” odbywa się selekcja. Na przykład po drążku wybiera się grupę osób, które zaprasza się do kontynuowania lekcji, a reszcie mówi się gorzkie “pa pa”. Trzeba być na to mentalnie przygotowanym. Pamiętaj jednak, że nie musi to koniecznie oznaczać, że jesteś “za słaba”. Po prostu prawdopodobnie nie pasujesz do konkretnej wizji dyrekcji na jego/jej zespół. Dlatego szukanie pracy to długotrwały proces.

Bardzo ważne jest, aby lista zespołów, w których chcielibyśmy podjąć pracę nie ograniczała się do jednej pozycji. Jeśli nie dostaniesz w danym miejscu angażu, ciężko zapewne będzie “ochłonąć”, przetrawić zastaną sytuację i szukać dalej. Dlatego uważam, że dobrym wyjściem jest wypisanie sobie przynajmniej czterech-pięciu zespołów w danym kraju (jak pisałam w pierwszym akapicie). Jeśli dostaniesz się do jednego zespołu, ale przed sobą masz jeszcze audycje w innych- nie rezygnuj. Warunki pracy w każdym miejscu są inne i tylko pozostawisz sobie otwartą furtkę, aby ewentualnie dokonać najlepszego wyboru.

Gdzie szukać pracy- POLSKA

W Polsce znajduje się kilka (stosunkowo) dużych zespołów baletowych. Musisz jednak wiedzieć, że nasz kraj staje się coraz bardziej popularny wśród absolwentów zagranicznych szkół baletowych, a to z kolei wiąże się z naprawdę dużą konkurencją.

Zespoły baletowe w Polsce:

  • POLSKI BALET NARODOWY (o tym jak wyglądają audycje do zespołu, w którym sama tańczę pisałam tutaj)
  • Balet OPERY NOVA w Bydgoszczy
  • Balet TEATRU WIELKIEGO w Poznaniu
  • Balet TEATRU WIELKIEGO w Łodzi
  • Balet OPERY WROCŁAWSKIEJ
  • Balet OPERY BAŁTYCKIEJ w Gdańsku
  • Balet OPERY NA ZAMKU w Szczecinie
  • Balet OPERY KRAKOWSKIEJ
  • Balet OPERY ŚLĄSKIEJ w Bytomiu

Alternatywą w Warszawie jest jeszcze Zespół Reprezentacyjny Wojska Polskiego.
Jak widzicie tych zespołów jest naprawdę sporo. Ale poza teatrami, gdzie funkcjonują zespoły stricte baletowe w Polsce znajdziemy także teatry muzyczne, teatry tańca, czy zespoły ludowe.  Należą do nich m.in.:

  • Polski Teatr Tańca z siedzibą w Poznaniu
  • Kielecki Teatr Tańca
  • Teatr Muzyczny ROMA w Warszawie
  • Teatr Muzyczny Buffo w Warszawie
  • Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
  • Teatr Muzyczny w Lublinie
  • Zespół Pieśni i Tańca MAZOWSZE  z siedzibą w Otrębusach pod Warszawą
  • Zespół Pieśni i Tańca Śląsk z siedzibą w Koszęcinie

Gdzie szukać pracy – ZAGRANICA

Niezależnie czy szukasz zespołu z typowo klasycznym repertuarem, czy jednak zdecydowanie współczesnego, za granicą masz ogromny wybór. Najbliżej nas, czyli w Niemczech znajdziesz dużo ośrodków baletowych. Największy z nich znajduje się w Berlinie (Staatsballett Barlin). Popularne są zespoły w Monachium, Stuttgarcie czy Hamburgu, ale mniejsze miejscowości także oferują pracę (np. w  Lipsku czy Hof). W każdym z tych zespołów pracę znajdowali absolwenci polskich szkół baletowych.

W Austrii znajduje się zespół w Wiedniu, we Francji znajdziemy zespoły w różnych miastach np. na południu (Nicea) czy np. w Tuluzie. Oczywiście Paryż to dumna Opera Paryska, ale tam pierwszeństwo zatrudnienia mają absolwenci szkoły baletowej przy Operze właśnie.

Anglia. Poza The Royal Ballet (gdzie również absolwenci The Royal Ballet School z pewnością “mają łatwiej”) istnieją mniejsze zespoły: English National Ballet czy Birmingham Ballet. W Glasgow (Szkocja) również jest dość duży zespół baletowy.

Jeśli chodzi o zespoły ukierunkowane na taniec współczesny ich mekka znajduje się w Holandii i to tam najlepiej szukać ośrodków tańca w kierunku zatrudnienia.

Za oceanem

Stany Zjednoczone oferują liczne zespoły baletowe. Jednak musicie wiedzieć, że aby podjąć pracę w USA musicie mieć odpowiedni rodzaj wizy (nie zwykłą turystyczną). Ale nie jest to niemożliwe! Dla chcącego nic trudnego, ale na pewno wymaga to (niestety) dużego nakładu finansowego oraz papierkowej roboty :/

Czytaj DANCE MAGAZINE i inne portale

W każdym numerze popularnego tanecznego magazynu znajdziecie informacje o audycjach do konkretnych zespołów baletowych. W ogłoszeniu znajdziecie informacje o repertuarze oraz dokładne informacje, jacy kandydaci są poszukiwani do pracy oraz, oczywiście, daty przesłuchań. Dance Magazine (o ile nic się nie zmieniło) dostępny jest w Empikach.

Istnieją również portale i newslettery, gdzie po zapisie możecie otrzymywać aktualne informacje o audycjach. Popatrzcie na przykład na dancingopportunities.com 🙂

Uff… to chyba wszystko 😀 ale jak macie jakieś pytania- śmiało!

MIŁEGO DNIA!
SIMPLE.DANCER

 

 

3 komentarze

  1. Ja bym jeszcze dodała korzystanie z darmowych stron (i ich newsletterów) dot. audycji i warsztatów, jak dancingopportunities.com. I czasem warto zaryzykować i wysłać mail do zespołu, który nas interesuje, nawet jeśli nie ogłasza audycji 😉

  2. Uwielbiam czytać Twoje wpisy dotyczące pracy w zespole baletowym! Za każdym razem, kiedy oglądałam spektakle baletowe, zastanawiałam się, jak to wygląda “od środka” i dzięki Twojemu blogowi w końcu mogę się tego dowiedzieć 🙂

Napisz komentarz